Malo je onih ljudi koji su sa svojih 35 godina proputovali gotovo ceo svet, a da su tu priliku iskoristili da svoj profesionalni poziv nadograde do samog vrhunca. Malo je i onih koji su u tom periodu svog života bili deo najvećih hotelijerskih kompanija i u istim bili veoma važna karika. Još manje je onih koji su za to vreme ostvarili sve što se može ostvariti u tom domenu.

 

Jedan od njih je Nenad Petrović, strukovni ekonomista za turizam i hotelijerstvo.

Nenad Petrović je rođeni Negotinac koji se obreo upravo iz ovog malog grada u svet modernog hotelijerstva. Početna destinacija bio je Beograd, gde je učio svoj „zanat“, ali veoma brzo nakon uspešnog studiranja „zaplovio“ je izazovima koje pruža hotelijerstvo. Nešto više od decenijskog iskustva za vreme ekspanzije hotelijerstva i celokupne turističke delatnosti, poslužilo mu je da se i sam profesionalno uzdigne i postane ono što jeste i danas. Vlasnik mnogobrojnih certifikata, diploma, priznanja i zvanja od strane velikih kompanija kao što su Carnival Cruise Line iz SAD-a, Uniworld iz Švajcarske, Hyatt Regency u Beogradu i MK Resort na Kopaoniku. Pored svega navedenog, naporan rad i profesionalnost ovog „džentlmena “ plasirao ga je među sam strukovni vrh a u vidu nagrade usledio je bogat portfolio i visoke funkcije u elitnim i brendiranim svetskim kompanijama.

Nenad Petrović pored trenutne menadžerske pozicije u prestižnom hotelu „Hyatt Regency“, glavni je predavač u Centru za obrazovanje i kulturu u Beogradu „Božidarac 1947“, nekadašnji Narodni Univerzitet „Božidar Adžija“. Svoje iskustvo nesebično prenosi na svoje učenike, na sve one koji žele da postanu uspešni hotelijeri, a njegova predavanja obuhvataju dva različita kursa. Prvi je „Osnove ugostiteljstva“, a drugi „Viši kurs menadžmenta hrane i pića“ .

Višegodišnje iskustvo i znanje  preporučili su ga da bude glavni predavač na ovim kursevima čiji su sertifikati priznati i veoma cenjeni.

 

Dolazeći iz sredine u kojoj je hotelijerstvo bilo manje interesantno od ekonomije, medicine, prava.. I kada su upravo na studijama tih nauka i delatnosti odlazili njegovi vršnjaci,  on se opredelio za nešto što ni njegovi ukućani nisu mogli baš, žargonski rečeno, „iz prve“ da prihvate. Odlučio se da studira hotelijerstvo i sebi postavio jasan cilj „prihvati izazov, diplomiraj i prezentuj hotelijerstvo na najbolji mogući način!“.

Bilo je u najmanju ruku, izazovno! Hotelijerstvo kao takvo nije bilo razvijeno čak ni na nivou Srbije a pogotovo ne u manjim gradovima kao što je moj Negotin.  Deo sam one generacije koju je zahvatila  transformacija ugostiteljstva iz državne svojine u moderne hotelijerske kompanije, što znači da pripadam generaciji koja je medju prvim ušla u primarnu fazu modernog hotelijerstva, tačnije njegovog nastanka i utemeljenja u Srbiji. Upravo iz tih razloga se danas često našalim sa svojim kolegama da sam  „najpoznatiji negotinski hotelijer“ – kroz osmeh započinje priču za ES portal, Petrović.

 

To nije daleko od istine, u Vašem portfoliu zabeležili ste rad u nekim od najjačih inostranih i domaćih kompanija, kao što su Carnival, Uniworld, Hyatt, MK Resort… Da utisak bude još snažniji, angažmani u ovim brendiranim kompanijama bili su Vam na rukovodećim pozicijama.

Da sam jedini koji se iz Negotina bavi hotelijerstvom, verujem da nisam ali da me je rad za ovako velike kompanije, uslovno rečeno, plasirao kao jednog od retkih koji se može time pohvaliti onda to svakako jeste. Međutim,  rad u ovim kompanijama je samo epilog moje privrženosti, moje posvećenosti, ozbiljnosti, ljubavi i želje da ovaj poziv i ovu profesiju doživim i naučim kako valja. Kada se sve to sklopi i sav taj mozaik sačini iskreno vidljivim onda je i uspeh neizbežan. Sve gore navedene kompanije su prepoznale moju želju da učim i radim najbolje što mogu,  da na neki način i promovišem ovu delatnost i samim tim zaintrigiram druge da se njome bave… Kompanije su to uvidele i prihvatile me u svoje redove kao kariku koja je veoma važna u čitavom nizu kvaliteta jedne ozbiljne i brendirane firme.“

Ali nije uvek bilo lako, ulaznica u ovu profesiju podrazumeva ulaz na mala vrata, tj. rad od najnižih pozicija, a sa druge strane ne postoji garancija da će Vam nagrada u vidu napredovanja biti sigurna?

Hotel zahteva ozbiljnu organizaciju, da bi pravilno funkcionisao, on je podeljen na sektore, a sektori na odeljenja, a svako odeljenje ima svoje nivoe. Shodno tom nekom hijerarhijskom sledu početak podrazumeva da budete na najnižem nivou odeljenja, stičete neophodno znanje i iskustvo a kasnije napredujete i sve stečeno koristite u odgovarajućim situacijama. Mislim da je uspeh zagarantovan onda kada i sam shvatiš koliko si prethodno koračao ne bi li konačno stigao do cilja.“objašnjava Nenad Petrović.

 

Vi ste prošli sve, od početnog nivoa, preko viših funkcija pa sve do direktora sektora. Kako je to izgledalo?

Nakon završene Više hotelijerske škole i paralelnog rada u nekoliko hotela na crnogorskom primorju, pa i u našoj prestonici Beogradu (od kojih je najpoznatiji Hyatt Regency), opredelio sam se za sektor „Hrane i Pića“  i  konkurisao za rad na prekookeanskom brodu. Tada sam dobio priliku da radim kao pomoćni konobar, govorimo o 2005. godini, do koje su Srbi na brod  mogli otići samo sa hrvatskim pasošem, od te godine su dozvolili sa srpskim i ja sam bio u tom prvom talasu koji su otišli sa pasošem svoje zemlje. Od iskustva sam imao samo diplomu i par meseci rada u kafiću u Beogradu ne računajući praksu u Crnoj Gori. Međutim, sa sobom sam poneo ono najneophodnije za bavljenje ovim poslom a to su vera, srdačnost i entuzijazam. Nakon intervjua sa nadređenim i potvrdnog odgovora dobio sam posao i priliku da se dokažem. Za mene je već to bio maltene pa ostvaren jedan od zacrtanih zadataka, a odlazak u Sjedinjene Američke Države predstavljao je enorman uspeh u dosadašnjoj ne baš bogatoj hotelijerskoj karijeri.

 

Tamo Vas dočekuje novi svet,  nova kultura, sve za Vas potpuno drugačije, zar ne?

 „Potpuno drugačiji sistem, drugačiji način razmišljanja, organizacija na vrhunskom nivou što je bilo potpuno drugačija slika od onoga što sam mogao kod nas doživeti u to vreme. Uostalom nalazim se na mestu odakle izvorno potiče hotelski menadžment, impresioniran što u tom pozitivnom ludilu mogu da vidim stvari izbliza i što nakon četiri godine učenja prvi put se susrećem sa onim što piše u knjigama. Osećaj koji me i danas obuzme na svojstven način kada se prisetim svog prvog koraka na onako velikom i velelepnom objektu.“ 

 

Nakon tri godine provedene u  SAD-u, vraćate se u Evropu i priključujete se još jednoj vrhunskoj kompaniji, reč je o švajcarskom Uniworld River Cruises, koja se bavi rečnim krstarenjem, gde ubrzo dobijate i svoju prvu menadžersku poziciju, tačnije poziciju menadžera restorana?

 „Upravo tako, u tom trenutku sam imao 27 godina i koliko sam verovao da sam spreman i borio se za tu značajnu poziciju, ona me je totalno iznenadila. To je bio jedan novi korak i mnoge stvari su me tu dočekale nespremnog. Odgovornost se udvostručuje, jer počinjete finansijski da odgovarate za svoj rad. Vaš  rejting je znatno viši a to ume da bude klizav teren. Potrebno je bilo vremena da se stabilizujem i da shvatim kako se organizovati u ovome što je za mene bilo totalno strano. Ipak, nisam odustajao,  kriza je posustajala a ja sam iz nje izlazio jači, pametniji i uspešno radio ono što se od jednog menadžera očekivalo u elitnoj kompaniji.

 

Šta biste istakli kao prednost,  a šta kao manu rada na brodu?

Započeo bih sa manama ovog poziva,  ali pre svega što ih je manje nego vrlina. Jedna od stvari koja može da zasmeta kada je u pitanju rad na brodu jeste povezana sa neradnim danima kojih praktično nema. Međutim,  to je u neku ruku i normalno jer se nakon šest meseci aktivnog rada odmara dva meseca. Kada su u pitanju prednosti ovog posla, na prvom mestu lestvice pozitivnih zbivanja postavio bih putovanja i razgledanja mesta i gradova za koje ste do tada čuli i videli samo u medijima.  Recimo da neke gradove i države sasvim sigurno ne bih video da nisam bio na kruzeru.  Los Anđeles,  Majami,  Čikago,  San Dijego,  Meksiko,  Bahami,  Belize,  Jamajka, Karipska ostrva,  džungle i lepote ambijenta Severne i Južne Amerike su samo deo mog ondašnjeg putešestvija. Zatim u Evropi sam proputovao čitav tok reka Majne, Rajne i Dunava sve do Crnog mora.  Ređali su se gradovi poput Amsterdama, Ajndhovena, Anderlehta, Kelna,  Nirnberga, Beča, Bratislave… Zaista, puno toga nezaboravnog i na samom brodu. Mnogo poznatih ličnosti iz sveta sporta, glume, ekonomije i drugih životnih priča i okruženja.  Kada bismo radili onda bi to bio čist profesionalizam na najvišem mogućem nivou, ali kada bi usledio odmor onda smo to koristili da se zabavimo i provedemo. Šta reći, brodovi su sami po sebi ličili na kojekakve putujuće gradiće u kojima si živeo,radio, zabavljao se, sanjao a onda se svakog jutra budio na nekom drugom mestu.“

Nenad Petrović je danima i godinama sticao svoje ogromno iskustvo na kruzerima , sa ekskluzivnim gostima,  svetski poznatim imenima i sve to na brendiranim palubama koje njemu život znače.  Naporno i veoma stresno.  Odgovorno i za renome firme veoma bitno. Ipak,  Petrović je na to gledao kao na svoj cilj… Što zapravo i jeste bio cilj koji je uspešno ostvario.  U ljudskom je bitisanju da nakon ostvarenja svog sna,  dosanja još jedan, pa drugi i tako redom neki novi san.  I Nenad je jedan od njih,  nakon uspešne seanse i svog ličnog i profesionalno trijumfa kreće put novog usavršavanje i nadograđivanja. Svoje već solidno iskustvo u svetu hotelijerstva želi da dopuni, ali i da naučeno najbolje demonstrira,ovoga puta, na objektu koji ne plovi…

 

 

Nenad Petrović – menadžer, predavač i konsultant 

Nakon dve uspešne godine na Uniworldu, i prethodno tri godine na prekookeanskim kruzerima usledio je povratak u Srbiju i prilika za rad u kompaniji najbogatijeg Srbina Miodraga Kostića, odnosno MK Mountain Resortu na Kopaoniku, članici MK Grupe.

„Holding kompanija MK Group je prolazio kroz veliki progres i tada je ta kompanija i ta investicija bila među najvećim iz oblasti hotelijerstva kod nas, možda i do dan danas. To je bila kompletna transformacija državnog odmarališta u moderan resort sa dva hotela i apartmanima, ukupno 1300 ležaja, preko deset uslužnih jedinica (restorana, barova, kafića, kuglana i dr.) Uloženo je skoro 25 miliona evra i menjalo se sve od izgleda, preko standarda i načina poslovanja do obuke i reorganizacije kadrova. A meni je pripala čast da budem deo toga i deo tog novog tima, koji je trebao da osmisli i sprovede u delo celu tu novu viziju firme. U sećanju mi je ostalo da smo imali mnogo posla i da smo vredno radili i veoma sam zadovoljan i ponosan na ono što smo tamo uradili.“  – kaže Petrović.

Da li je bilo teško adaptirati se na Srbiju,  odnosno rad u njoj nakon višegodišnjeg boravka u Evropi i Svetu?

Treba biti iskren i reći da je sve drugačije nego rad na brodu i kruzeru,  ali da je posao kao posao relativno sličan ma gde god bio.  Tačnije,  profesionalni odnos prema poslu i cilju jedne kompanije trebalo bi da se ujednače i onda je najlakše funkcionisati, a kada funkcioniše pojedinac onda i firma lakše ostvaruje svoje ciljeve. Ova prilika za rad u MK Resort-u na Kopaoniku mi je naprosto bio izazov i dokaz da moj povratak u Srbiju nije bio greška. Samim tim  ovo je najbolji pokazatelj da je sklop pojedinaca, zajedničkih ciljeva ,  i sve to uz profesionalan odnos moguće podići na noge nešto što je glavna ideja kompanije, pa makar ona bila i u Srbiji. Dakle, nema razloga porediti inostrane i domaće kompanije ukoliko je profesionalna atmosfera i kada svako radi posao za koji se školovao i za koji je predodređen.“

 

U međuvremenu, Vi ste se oženili i dobili sina, a potom ste sa Kopaonika otišli iz privatnih razloga. Dolazite u Beograd, i u Hotelu „Srbija“ stižete do najviše pozicije u sektoru, do  funkcije Menadžera Sektora Hrane i Pića.

To je u tom trenutku bio vrhunac moje karijere.  Nešto što mi je deset godina pre toga izgledalo tako daleko i tako nedostižno, sada je postalo realnost. Težak rad se isplatio, sva ta odricanja zarad poslovnog usavršavanja došla su na naplatu i ja sam posle toliko godina stigao do funkcije koja je san svakog ko počinje da se bavi ovim poslom. Ta pozicija je po poslovnoj hijerarhiji bila odmah ispod Generalnog Direktora i zahtevala je dosta kreativnosti i implementacije novih standarda i načina poslovanja. 

 

Petnaest godina posle prakse i pređenih svih pozicija u sektoru vraćate se u Hyatt Regency Beograd i to na rukovodeću poziciju?

Hyatt je zadržao svoj kvalitet. Godinama je lider u hotelijerstvu i kreator tržišta na ovim prostorima, a raditi tamo je stvar prestiža. Takoreći, simbolično sam zatvorio krug, jer upravo je iz Hyatt-a sve i počelo. Danas sam deo priče ove brendirane kompanije i u njoj se u neku ruku osećam kao kod kuće.

 

Osim operativnog menadžmenta,radite i kao predavač. Vaše, dajem sebi za pravo, da kažem,  bogato dosadašnje iskustvo pretočili ste u jednu zanimljivu skriptu, priručnik i predajete na Narodnom Univerzitetu „Božidar Adžija“.

Godinama unazad sakupljam pravila, procedure i hotelske standarde, što u štampanoj, što u digitalnoj  formi i sve to skladištim već neko vreme  zbog nedostatka vremena. Onda sam odlučio i sve to spakovao i sredio i sa svojim praktičnim iskustvom pretočio u jedan Priručnik za sve menadžere u sektoru hrane i pića i za sve one koji to žele da budu. Na Božidarcu predajem na „Višem kursu Menadžmenta hrane i pića“ čiji sam i autor i stvarno uživam radeći to. Sve ovo me je i preporučilo za nekoliko samostalnih konsultantskih projekata na kojima sam bio angažovan i kojima sam doprineo da uspostave i stabilizuju svoje poslovanje

 

Da rezimiramo, u dosadašnjoj karijeri prošli ste sve pozicije u samom sektoru, između ostalog u nekom trenutku bili ste i čak i oficir na brodu, potom konsultant i predavač, da li je ostalo još nešto kao neostvarena želja na Vašem poslovnom planu?

Uvek postoji još!“ – uz osmeh kaže Petrović i nastavlja: Naravno, sada mi je želja da tim svojim poznavanjem i iskustvom u turizmu i hotelijerstvu pokrenem turizam na viši nivo u pojedinim delovima Srbije.  Činjenica je da nedovoljno koristimo lepote i znamenitosti koje imamo i da se prosto ne radi dovoljno da tu turističku ideju zaživi na ovim prostorima.“

 

Da li to može bez političkog angažmana i pomoći institucija i da li bi pristali na takav angažman?

Verujem da može, politika kao politička funkcija me ne zanima, baš kao ni politička karijera. Ukoliko neko prepozna moju iskrenu želju da pomognem turističkoj Srbiji i ukoliko bi mu moja pomoć značila u priči zvanoj“ Razvoj turizma i ugostiteljstva“,  vrlo bih rado prihvatio da budem deo te priče. Rad na nekoj platformi za unapređenje kvaliteta usluga i infrastrukture, i u svemu što je za dobrobit tog vida srpske politike poslovanja u turističkom smislu iza mene je apsolutno prihvatljivo.  Dakle,  rado bih pomogao da se iskoristi turistički potencijal naše države koji je ogroman a sa druge strane nedovoljno ili uopšte nije iskorišćen .“ – završava Petrović svoju priču za ES portal. 

 

Nenad Petrović svoj 15 godina dug put od konobara u beogradskom kafiću,  preko kruzera i menadžera,  do Rukovodioca sektora i predavača, najbolje prikazuje kroz osmeh, stabilnost i skromnost. I pored toga što je dugi niz godina bio odvojen od svojih najbližih, kada mu je bilo teško i verujemo kada mu se cilj činio nedostižnim a prepreke nepremostivim,  Petrović je svoj put gradio na iskrenom osmehu i skromnosti.  Verujemo da su ga te dve stvari i učinile uspešnim profesionalcem, dobrim suprugom, pažljivim roditeljem i dobrim čovekom.  Nama ostaje velika čast što smo sa Petrovićem imali priliku proćaskati o njegovoj uzlaznoj putanji jedne profesije koja zauzima glavnu ulogu u razvoju modernog društva. 

Dodaj komentar

Molimo Vas da se u komentarima držite teme teksta. Redakcija portala EAST SIDE zadržava pravo da - ukoliko ih proceni kao neumesne - ne objavi komentare koji sadrže osvrte na nečiju ličnost i privatan život, uvrede na račun autora teksta i/ili članova redakcije EAST SIDE kao i bilo kakvu pretnju, nepristojan rečnik, govor mržnje, rasne i nacionalne uvrede ili bilo kakav nezakonit sadržaj. Linkove ka drugim sajtovima ne objavljujemo. EAST SIDE nema nikakvu obavezu obrazlaganja odluka vezanih za njihovo objavljivanje. Redakcija ne odgovara za stavove čitalaca iznesene u komentarima. Vaš komentar može sadržati najviše 1.000 pojedinačnih karaktera i smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.

Sigurnosni kod
Osveži

Komentari  

01 # pn 13-11-2017 15:30
fin mladić
Odgovori | Odgovori uz citat | Citat
13 # Kolega 12-11-2017 11:52
Svaka čast,bravo...????
Odgovori | Odgovori uz citat | Citat
13 # Deni 11-11-2017 12:06
Svak cast
Odgovori | Odgovori uz citat | Citat
22 # Z 11-11-2017 01:14
MOogao bi ovde da održi neko predavanje pošto imamo preko 60 ugostiteljskih objekata !
Odgovori | Odgovori uz citat | Citat
JSN Decor template designed by JoomlaShine.com